Inschrijven met een niet-Vlaams diploma

Als je je diploma secundair onderwijs behaald hebt in een instelling buiten de Vlaamse Gemeenschap, kun je niet meteen inschrijven. Ook niet als je Belg en/of Nederlandstalig bent. Je moet eerst een aanvraag tot toelating indienen. 

 

Deadlines voor het indienen van een aanvraag tot toelating voor academiejaar 2024-2025

Een aanvraag tot toelating indienen voor academiejaar 2025-2026 is mogelijk vanaf 1 februari 2025. 

  • 1 mei 2024: Niet-EER-burgers die niet in het bezit zijn van een Belgische verblijfsvergunning geldig tot 31 oktober 2024 of langer.
  • 15 augustus 2024: EER-burgers en niet-EER-burgers die beschikken over een Belgische verblijfsvergunning geldig tot 31 oktober 2024 of langer.

Indien je nog een aanvraag tot toelating voor academiejaar 2024-2025 wilt indienen, gelieve een email naar admissions@odisee.be te sturen.
Een overzicht van de opleidingen met een start in februari vind je hier.

 

Stap 1: 
Je online aanvraag indienen

Glimlachende student met sluier - small
  1. 1

    Account aanmaken en inloggen

    a) Maak een account aan of log in op de online toepassing

    Als het de eerste keer is dat je een aanvraag indient bij één van de instellingen van de Associatie KU Leuven, maak dan eerst een account aan. Deze account heb je nodig om je online aanvraag op te starten. Als je reeds een Associatie KU Leuven account hebt, kan je direct inloggen. 

    Maak een account aan of log in

    b) Vul je persoonsgegevens in

    Om je aanvraag op te starten dien je in te loggen op de online toepassing. Vul je persoonsgegevens in (persoonlijke gegevens, adressen, curriculum en talenkennis). Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht in te vullen. Na het opslaan van je gegevens ga je terug naar de hoofdpagina ('<' knop bovenaan de pagina) en controleer je de volledigheid van elk onderdeel. 

    Heb je al een Associatie KU Leuven account, dan zijn je persoonlijke gegevens al automatisch ingevuld.

     

  2. 2

    Voeg een aanvraag toe

    • Voeg een aanvraag toe door te klikken op de '+' knop in het onderdeel 'aanvragen' op de hoofdpagina van de online toepassing
    • Kies het type van het programma
    • Selecteer het academiejaar
    • Kies het specifieke programma met behulp van de zoekfunctie
    • Vul alle bijkomende informatie in die wordt gevraagd
    • Sla de gegevens op
    • Je keert nu automatisch terug naar de hoofdpagina

    Om verder te gaan, klik je op de knop Edit (potlood) aan de rechterkant van je aanvraag.

     

     

  3. 3

    Laad je bijlagen op

    Laad nu alle gevraagde documenten op als bijlagen (klik op documenten).

    Laad elk relevant document in PDF/JPEG formaat op door te klikken op de pijl knop naast het overeenkomende documenttype.

    Nadat je alle documenten hebt opgeladen, kun je je aanvraag indienen.

  4. 4

    Dien je aanvraag in

    De knop 'Indienen' wordt pas geactiveerd nadat je de disclaimer hebt geaccepteerd. 

    Als een of meer van de gevraagde documenten ontbreken, krijg je een foutmelding. Laad dan eerste de vereiste documenten op voor je je aanvraag opnieuw indient. 

    Als je na het indienen van je aanvraag je persoonlijke gegevens wil bijwerken, neem dan contact met ons op

    Nadat je je online aanvraag hebt ingediend, heb je stap 1 voltooid. Ga nu verder met stap 2.

Stap 2: Stuur ons de documenten op per post

Nadat je je online aanvraag hebt ingediend, dien je ons per post een gelegaliseerde kopie van je diploma secundair onderwijs te bezorgen op onderstaand adres. Indien je diploma niet in het Engels, Nederlands, Frans of Duits werd uitgereikt, stuur ons dan ook een gelegaliseerde kopie van de vertaling.

Een gelegaliseerde kopie is een kopie die gelegaliseerd werd door de instelling die het document uitreikte (secundaire school, hogeschool, universiteit), een Belgische gemeente of een kopie met een Apostille van Den Haag.

Odisee Studentenadministratie
Warmoesberg 26
1000 Brussel
BELGIUM

 

De volgende categorieën zijn niet verplicht documenten per post op te sturen:

  • Applicanten die hun diploma secundair onderwijs nog niet behaald hebben op het moment van het indienen van de aanvraag. Gelieve in dit geval je tussentijdse resultaten op te laden, alsook een brief van je school waarin ze aangeven dat je verwacht wordt je diploma te behalen voor de start van het academiejaar 2024-2025.
  • Applicanten met een gelijkwaardigheidscertificaat van NARIC Vlaanderen. Gelieve je gelijkwaardigheidscertificaat op te laden in de online toepassing.
  • Applicanten wiens diploma online geverifieerd kan worden. Gelieve ons de nodige informatie te bezorgen om je diploma online te verifiëren.
  • Applicanten met een Nederlands diploma die ons een digitaal uittreksel van DUO.nl kunnen bezorgen. Gelieve dit digitale uittreksel te sturen naar admissions@odisee.be

Let op: je aanvraag zal pas worden behandeld nadat wij zowel je online aanvraag, als de nodige documenten per post hebben ontvangen.  

Studenten met papier en balpen

Stap 3: Opvolging van je dossier

Nadat je je online aanvraag met succes hebt ingediend, kun je de status volgen op de hoofdpagina van de online toepassing. Het goedkeuringsproces bestaat uit verschillende stappen en duurt tussen twee dagen en drie weken vanaf het moment dat wij je volledige aanvraagdossier hebben ontvangen (online aanvraag + gelegaliseerde kopieën). 

Gedurende deze periode kunnen de volgende statussen verschijnen:

  • Ingediend: Je aanvraag wordt gecontroleerd op volledigheid.
  • Onvolledig: Als er documenten ontbreken dan neemt de admissions office contact op met jou per e-mail. Je zal de ontbrekende documenten moeten opladen en je aanvraag herindienen.
  • Heringediend: Je aanvraag wordt opnieuw gecontroleerd op volledigheid.
  • Dossier volledig: Alle noodzakelijke documenten zijn ontvangen, je dossier wordt geëvalueerd.

Zodra er een beslissing is genomen over je aanvraag, verandert de status in:

  • Toelatingsbrief opgeladen: Als je tot de opleiding bent toegelaten.
  • Afgekeurd: Indien je niet bent toegelaten.

Je ontvangt ook een bevestiging van de beslissing per e-mail. Als je wordt toegelaten lees dan zorgvuldig de instructies in deze e-mail over hoe je je inschrijving bij Odisee kunt afronden.

Drie buitenlandse studenten aan een computer

FAQ

Nee, dit is niet mogelijk. Je dossier wordt pas beoordeeld als je je aanvraag indient via de online toepassing en ons de vereiste documenten per post stuurt. 

Een gelegaliseerde kopie is een kopie die gelegaliseerd werd door de instelling die het document uitreikte (secundaire school, hogeschool, universiteit), een Belgische gemeente, of een kopie met een Apostille van Den Haag.

Fotokopieën (in kleur) zijn niet voldoende. Je dient de eigenlijke gelegaliseerde kopieën aan te leveren.   

Ja, dat kan.

Als je je diploma secundair onderwijs nog niet behaald hebt op het moment dat je je aanvraag indient, dan hoef je ons geen documenten per post op te sturen. Gelieve in dit geval je tussentijdse resultaten op te laden, alsook een brief van je school waarin ze aangeven dat je verwacht wordt je diploma te behalen voor de start van het academiejaar 2024-2025. 

De application fee is een van de aanvraagvereisten voor niet-EER-onderdanen zonder langdurig verblijf in België (langdurig verblijf = verblijfskaart van 5 jaar).  Aanvragers met een EER-nationaliteit hoeven geen application fee te betalen.

De application fee kan alleen online of per bankoverschrijving worden betaald. Je kan niet betalen met een krediet- of debetkaart op de campus, per cheque of met cash geld.

Ja, dit is een algemene toelatingsvoorwaarde. Enkel bepaalde kandidaat-studenten worden hiervoor vrijgesteld.

Lees meer info

Vanaf het moment dat wij jouw volledige aanvraagdossier (online aanvraag + vereiste documenten per post) hebben ontvangen tot het moment dat je het resultaat van je aanvraag hebt ontvangen, duurt het tussen twee dagen en drie weken.

Door officiële feestdagen kan deze geschatte tijd langer zijn. Houd er ook rekening mee dat Odisee gesloten is van 11 juli tot 15 augustus 2024. Aanvragen zullen in deze periode niet behandeld worden.

Bij je inschrijving aan onze hogeschool ontvang je een rekeningoverzicht voor het vaste deel van het studiegeld. De betaling moet binnen enkele weken worden voldaan. Betaling van het studiegeld is alleen mogelijk per bankoverschrijving, er worden geen betalingen in contanten, cheques of kredietkaart aanvaard.

Zodra je je Individuele Studieprogramma hebt geregistreerd, ontvang je per e-mail een tweede rekeningoverzicht voor het variabele deel van het studiegeld. 

Het overdragen van studiepunten is niet mogelijk.

Vrijstellingen kunnen worden verleend wanneer de inhoud van de cursussen waarvoor je credits hebt behaald overeenkomt met de inhoud van de opleiding. Voordat we je een indicatie kunnen geven van je vrijstellingen moeten we echter eerst vaststellen dat je aan onze toelatingsvoorwaarden voldoet, en je volledige aanvraagdossier ontvangen en beoordelen. (Let op: officiële vrijstellingen kunnen pas bij inschrijving worden verleend).

Hulp nodig?