Mentale modellen voor duurzame familiebedrijven

Looptijd
/
Financiering
Odisee

Inleiding

Als we onze economie willen verduurzamen, is het belangrijk om familiebedrijven te betrekken in deze verandering. Familiebedrijven voorzien namelijk 45% van de totale tewerkstelling in België, en 77% van de geregistreerde bedrijven in België zijn familiebedrijven (1). Een familiebedrijf kan je echter niet begeleiden zoals een ander bedrijf. De familie zelf is vaak sterk betrokken bij de bedrijfsvoering en heeft een grote invloed op de strategische richting van een bedrijf. Zo worden lange termijnbeslissingen in familiebedrijven niet enkel genomen om de winstgevendheid van het bedrijf te verzekeren, maar ook om werkgelegenheid in de lokale gemeenschap te verzekeren, de reputatie van de familie hoog te houden, of om familiekapitaal op te bouwen (2,3). Als je een familiebedrijf wil sturen richting duurzaamheid, moet je dus ook rekening houden met het effect op de familie, en niet enkel op het bedrijf en duurzaamheidsindicatoren.

Het onderzoek

Er is al heel wat onderzoek naar welke hefbomen en hindernissen er zijn voor familiebedrijven in hun evolutie richting duurzaamheid (4). Dit zijn vooral opsommingen van factoren. Met ons onderzoek willen we oorzaken en gevolgen in kaart brengen tussen deze factoren, en vooral factoren tussen de drie relevante systemen: het bedrijf, de omgeving en de familie. In het onderzoek willen we op basis van een literatuurstudie en cognitive mapping met duurzaamheidsmanagers in familiebedrijven, die ook zelf familielid zijn, een theorie ontwikkelen over hoe de systemen elkaar beïnvloeden. Op basis van de literatuur ontwikkelen we een eerste theorie. Met cognitive mapping bevragen we de mentale modellen van de duurzaamheidsmanagers: hoe ervaren zij de verandering richting duurzaamheid van het bedrijf? Hoe ervaren zij de interactie tussen het bedrijf, de omgeving en de familie?


 

Referenties

(1) Lambrecht en Molly, ‘Het economische belang van familiebedrijven in België’
(2) Berrone e.a., ‘Socioemotional Wealth and Corporate Responses to Institutional Pressures’
(3) Roessl, Kraus, en Fink, ‘Are Family Firms Fit For Innovation?’
(4) Vola e.a., ‘Drivers and Barriers to Sustainability in Family Businesses: A systematic literature review’

Workshop feedback

Verwachte output

Door de mentale modellen van de duurzaamheidsmanagers samen te leggen in focusgroepen bekomen we een theorie in de vorm van een causal loops diagram. Deze resultaten worden academisch en praktisch vertaald. We schrijven een conferentiebijdrage en publiceren in een academische journal. Daarnaast ontwikkelen we een workshop met de belangrijkste inzichten in de begeleiding van familiebedrijven naar duurzaamheid. Deze workshop wordt gegeven via netwerkorganisaties aan duurzaamheidsmanagers in familiebedrijven, en experten die familiebedrijven begeleiden.

Maak kennis met de onderzoekers

Partners in dit project