Het is zeker niet de bedoeling om een nieuwe business intelligence of data tool te ontwikkelen. Eerder is het de bedoeling dat de wijzer, op basis van concreet uitgewerkte voorbeelden, de drempel tot datasmart ondernemen verkleint. De voorbeeldcases moeten bijgevolg voldoende representatief zijn. We beperken ons tot het onderzoeken van bezoekersdata van websites die een product verkopen of een dienst verlenen. Het specifieke doel van de analyse is om de conversie van die sites te verhogen.
Het idee van dit project is enerzijds ontstaan uit het feit dat het werkveld nood heeft aan nieuwe kennisprofielen zoals data scientists en data-driven marketeers. Dit project creëert dan ook nieuwe synergieën binnen de opleidingen ICT en marketing. Anderzijds is dit project ook een continuering van de PWO Sociaal Succesmeter (Verbeeck, 2015) waarin data-analyse gebruikt wordt om de conversie van sociale crowdfunding projecten te verhogen.
In dit project zal worden samengewerkt met verschillende doelgroepen. In eerste instantie zijn dit kmo's die zelf al online actief zijn. Verder zal er ook samengewerkt worden met web- en marketingbedrijven en beroepsfederaties zoals BDMA, feweb, VOKA, UNIZO en Safeshops. Dit zowel voor het in kaart brengen van het huidig datasmart ondernemerslandschap als het dissemineren van de resultaten en de dienstverlening nadien. Voor elke doelgroep zullen passende sensibiliserings- en informatieacties (lezingen, workshops …) uitgewerkt worden.