Een succesvolle start

Als (nieuwe) student moet je een aantal zaken in orde brengen om vlot van start te kunnen gaan met je studie.

Klik hieronder op de stappen voor meer info.

Maak kennis met je digitale tools

Als student aan Odisee maak je dagelijks gebruik van verschillende digitale tools. Zo kan je vlot naar je persoonlijk dashboard op het studentenplatform, de digitale leeromgeving (Toledo), jouw persoonlijk uurrooster, jouw Odisee mailbox, Microsoft 365 en nog zoveel meer ... 

Er zijn ook tools die je minder frequent zal gebruiken zoals de toepassingen voor de registratie van jouw individueel studieprogramma (ISP), voor het bestellen van jouw studiemateriaal ...

Om jou wegwijs te maken in het gebruik van deze verschillende digitale tools, maakten we voor jou speciaal de online cursus

'Als student van start met de onderwijstechnologie aan Odisee'. Zo ben je digitaal helemaal mee. 

 

Ga naar de online cursus 

Activeer je accounts

Elke nieuwe Odisee-student moet twee accounts activeren, een Odisee-account en een account van de associatie KU Leuven.

Je ontvangt hiervoor twee mails in je persoonlijke mailbox na de verwerking van je online inschrijving. 
Ondervind je problemen of heb je (een van) de mails niet gekregen? Check dan de FAQ-pagina.

 

Activeer je accounts

Ondersteuning krijgen

Elke student van Odisee krijgt automatisch inclusieve faciliteiten. Zo krijgt iedereen bijvoorbeeld extra tijd bij een schriftelijk examen en is al het cursusmateriaal digitaal beschikbaar. Op die manier zorgen we ervoor dat de kans op studiesucces zo groot mogelijk is voor iedereen. 

Inclusieve faciliteiten

 

Heb je bijkomende ondersteuning nodig bovenop de inclusieve faciliteiten? Bekijk of je in aanmerking komt voor een statuut waarmee je van bijkomende aanpassingen kunt genieten. 

Vraag je statuut tijdig aan, zeker voor de start van het academiejaar. Start je in februari? Vraag je statuut dan zeker aan voor de start van het tweede semester. Zo maak je snel gebruik van je bijkomende faciliteiten en start je vlot aan de hogeschool. 

Bekijk hier welke statuten erkend zijn aan onze hogeschool

 

Check wanneer je opleiding van start gaat

Onthaaldagen en opfriscursussen

Bij de start van het academiejaar organiseert elke opleiding een of meerdere onthaaldagen voor nieuwe studenten. Je wordt verwacht hieraan deel te nemen.

Wil je jouw kennis van Frans, chemie, wiskunde of van een ander vak opfrissen? Afhankelijk van je opleiding kun je in de week voor het begin van het academiejaar deelnemen aan een instap- of opfriscursus.

Check de onthaaldagen en opfriscursussen voor jouw opleiding

 

Start van de lessen

Officieel begint het eerste semester op 23/09/2024 en het tweede semester op 10/02/2025, maar dat geldt niet voor alle opleidingen.

Ontdek hier de academische kalender van jouw opleiding

Vraag je vrijstellingen aan

Je vrijstellingen registreren doet je bij voorkeur aan de start van jouw studies én bij het opmaken van jouw ISP bij de start van het academiejaar. Denk je vrijstellingen te hebben door eerdere studies in het hoger onderwijs of door werkervaring, ga hierover in gesprek met de studietrajectbegeleider  van jouw opleiding.  

Deadlines aanvragen vrijstellingen

Academiejaar 2024-2025Opening
vrijstellingstoepassing
Sluiting
vrijstellingstoepassing
Goedkeuring
vrijstellingen
1ste semester25.08.202415.10.202430.11.2024
2de semester08.02.202525.02.202515.03.2025

 

Bekijk de procedure voor het aanvragen van vrijstellingen

Dien je Individueel studieprogramma (ISP) in

Eens je accounts geactiveerd zijn, kun je je individueel studieprogramma (ISP) samenstellen in de periodes die hieronder zijn weergegeven. Dat betekent dat je alle opleidingsonderdelen die je tijdens het academiejaar wil opnemen, moet aanvinken. Heb je vrijstellingen, dan moet je die ook registreren.

Pas nadat je je individueel studieprogramma (ISP) hebt ingevoerd, kun je je persoonlijk uurrooster consulteren en krijg je toegang tot het studiemateriaal op de digitale leeromgeving.

Deadlines indienen ISP

Dien je individueel studieprogramma ten laatste op 15 oktober in! Laat je deze datum voorbijgaan dan kom je al snel in de problemen met je groeipakket/kinderbijslag, studietoelage, examenplanning...
Schrijf je na 15 oktober in, dan moet je ISP binnen de week ingediend worden.

Academiejaar 2024-2025Opening ISPSluiting ISPGoedkeuring ISP
1ste semester10.09.202415.10.202430.11.2024
2de semester08.02.202525.02.202515.03.2025

Registreer je ISP

 

Bekijk het stappenplan met instructiefilmpjes

Bekijk de wijzigingen in de opleidingsprogramma's 

Ontdek het Odisee-brede aanbod keuzevakken

 

 

Bestel je studiemateriaal

Als student maak je tijdens je studies gebruik van een ruime waaier aan studiemateriaal: handboeken, ecourses, laptop, software, misschien ook labo- of werkkledij.

 

Meer info over het studiemateriaal

 

 

Raadpleeg je uurrooster en klasgroep

Als student word je altijd gekoppeld aan een klasgroep. Voor elke klasgroep is een uurrooster opgemaakt waarin de lessen van plichtvakken niet overlappen.

Pas nadat je je individueel studieprogramma (ISP) hebt ingevoerd, kun je je persoonlijk uurrooster consulteren. 

Meer info over uurroosters en klasgroepen

Attesten en studentenkaart

Attesten

Na de verwerking van je (her)inschrijving bezorgt de dienst Studentenadministratie jou via mail:

  • een attest van inschrijving (voor de aankoop van een abonnement bij de NMBS, MIVB, …)
  • een rekeningoverzicht met het vaste gedeelte van je studiegeld

Als nieuwe student ontvang je deze in je persoonlijke mailbox. Was je vorig academiejaar al student bij Odisee, dan ontvang je deze documenten in je Odisee-mailbox nadat je je online hebt heringeschreven voor het nieuwe academiejaar.

Studentenkaart

Je ontvangt jouw duurzame studentenkaart ten vroegste half september per post.
De Odisee studentenkaart is geldig tijdens jouw volledige studieloopbaan en is strikt persoonlijk. Alle rechten die je ermee verwerft, zijn uitsluitend voor jou bestemd. Hou deze kaart goed bij, je ontvangt ze slechts één keer.

Je hebt ze nodig om toegang te krijgen tot bepaalde leslokalen, om te printen of te kopiëren op de campus, om materiaal te ontlenen bij de bib, als identiteitscontrole bij het afleggen van examens…

Daarnaast kan je met je studentenkaart vaak mooie kortingen scoren bij organisaties, winkels, musea,... Kijk altijd even na of er een studentenkorting voorzien is,  of vraag ernaar voor je iets aankoopt. 
Wil je een studentenkorting en ben je je studentenkaart vergeten? Gebruik hiervoor de duurzame studentenkaart in digitale vorm.  

Hulp nodig? Een praktische vraag?

Stel je vraag via de online balie!