Een succesvolle start
Klaar om aan je studie te beginnen? Bereid je goed voor!
Voordat je echt van start kunt gaan, zijn er een aantal belangrijke stappen die je moet doorlopen. Denk bijvoorbeeld aan het activeren van je accounts, het bestellen van je studiemateriaal, het raadplegen van je uurrooster en andere praktische zaken.
👇 Bekijk hieronder de stappen die je moet nemen om vanaf dag één vlot van start te kunnen gaan met je studie 👇

-
Als student aan Odisee maak je dagelijks gebruik van verschillende digitale tools. Zo kan je vlot naar je persoonlijk dashboard op het studentenplatform, de digitale leeromgeving (Toledo), jouw persoonlijk uurrooster, jouw Odisee mailbox, Microsoft 365 en nog zoveel meer ...
Er zijn ook tools die je minder frequent zal gebruiken zoals de toepassingen voor de registratie van jouw individueel studieprogramma (ISP), voor het bestellen van jouw studiemateriaal ...
Om jou wegwijs te maken in het gebruik van deze verschillende digitale tools, maakten we voor jou speciaal de online cursus 'Als student van start met de onderwijstechnologie aan Odisee'. Zo ben je digitaal helemaal mee.
-
Elke nieuwe Odisee-student moet twee accounts activeren, een Odisee-account en een account van de associatie KU Leuven.
Je ontvangt hiervoor twee mails in je persoonlijke mailbox na de verwerking van je online inschrijving.
Ondervind je problemen of heb je (een van) de mails niet gekregen? Check dan de FAQ-pagina.
-
Elke student van Odisee krijgt automatisch inclusieve faciliteiten. Zo krijgt iedereen bijvoorbeeld extra tijd bij een schriftelijk examen en is al het cursusmateriaal digitaal beschikbaar. Op die manier zorgen we ervoor dat de kans op studiesucces zo groot mogelijk is voor iedereen.
Heb je bijkomende ondersteuning nodig bovenop de inclusieve faciliteiten? Bekijk of je in aanmerking komt voor een statuut waarmee je van bijkomende aanpassingen kunt genieten.
Vraag je statuut tijdig aan, zeker voor de start van het academiejaar. Start je in februari? Vraag je statuut dan zeker aan voor de start van het tweede semester. Zo maak je snel gebruik van je bijkomende faciliteiten en start je vlot aan de hogeschool.
-
Onthaaldagen en opfriscursussen
Bij de start van het academiejaar organiseert elke opleiding een of meerdere onthaaldagen voor nieuwe studenten. Je wordt verwacht hieraan deel te nemen.
Wil je jouw kennis van Frans, chemie, wiskunde of van een ander vak opfrissen? Afhankelijk van je opleiding kun je in de week voor het begin van het academiejaar deelnemen aan een instap- of opfriscursus.
Check de onthaaldagen en opfriscursussen voor jouw opleiding
Start van de lessen
Officieel begint het eerste semester op 22/09/2025 en het tweede semester op 09/02/2026, maar dat geldt niet voor alle opleidingen.
-
Je vrijstellingen registreren doe je bij voorkeur aan de start van jouw studies én bij het opmaken van jouw ISP bij de start van het academiejaar. Denk je vrijstellingen te hebben door eerdere studies in het hoger onderwijs of door werkervaring, ga hierover in gesprek met de studietrajectbegeleider van jouw opleiding.
Deadlines aanvragen vrijstellingen
Academiejaar 2025-2026 Opening
vrijstellingstoepassingSluiting
vrijstellingstoepassingGoedkeuring
vrijstellingen1ste semester 25.08.2025 15.10.2025 30.11.2025 2de semester 07.02.2026 25.02.2026 15.03.2026
-
Eens je accounts geactiveerd zijn, kun je je individueel studieprogramma (ISP) samenstellen in de periodes die hieronder zijn weergegeven. Dat betekent dat je alle opleidingsonderdelen die je tijdens het academiejaar wil opnemen, moet aanvinken. Heb je vrijstellingen, dan moet je die ook registreren.
Pas nadat je je individueel studieprogramma (ISP) hebt ingevoerd, kun je je persoonlijk uurrooster consulteren en krijg je toegang tot het studiemateriaal op de digitale leeromgeving.
Deadlines indienen ISP
Dien je individueel studieprogramma ten laatste op 15 oktober in! Laat je deze datum voorbijgaan dan kom je al snel in de problemen met je groeipakket/kinderbijslag, studietoelage, examenplanning...
Schrijf je na 15 oktober in, dan moet je ISP binnen de week ingediend worden.Academiejaar 2025-2026 Opening ISP Sluiting ISP Goedkeuring ISP 1ste semester 10.09.2025 15.10.2025 30.11.2025 2de semester 07.02.2026 25.02.2026 15.03.2026 Bekijk het stappenplan met instructiefilmpjes
-
Als student maak je tijdens je studies gebruik van een ruime waaier aan studiemateriaal: handboeken, ecourses, laptop, software, misschien ook labo- of werkkledij.
-
Als student word je altijd gekoppeld aan een klasgroep. Voor elke klasgroep is een uurrooster opgemaakt waarin de lessen van plichtvakken niet overlappen.
Pas nadat je je individueel studieprogramma (ISP) hebt ingevoerd, kun je je persoonlijk uurrooster consulteren.
-
Na de verwerking van je (her)inschrijving bezorgt de dienst Studentenadministratie jou via mail:
- een attest van inschrijving (voor de aankoop van een abonnement op het openbaar vervoer)
- een rekeningoverzicht met het vaste gedeelte van je studiegeld
Als nieuwe student ontvang je deze in je persoonlijke mailbox. Was je vorig academiejaar al student bij Odisee, dan ontvang je deze documenten in je Odisee-mailbox nadat je je online hebt heringeschreven voor het nieuwe academiejaar.
Attesten kan je ook altijd opvragen via de selfservice-toepassing. Meer info vind je hier.
-
Je ontvangt je studentenkaart ten vroegste half september per post.
De Odisee studentenkaart is geldig tijdens jouw volledige studieloopbaan en is strikt persoonlijk. Alle rechten die je ermee verwerft, zijn uitsluitend voor jou bestemd. Hou deze kaart goed bij, je ontvangt ze slechts één keer.
Je hebt ze nodig om toegang te krijgen tot bepaalde leslokalen, om te printen of te kopiëren op de campus, om materiaal te ontlenen bij de bib, als identiteitscontrole bij het afleggen van examens…
Daarnaast kan je met je studentenkaart vaak mooie kortingen scoren bij organisaties, winkels, musea,... Kijk altijd even na of er een studentenkorting voorzien is, of vraag ernaar voor je iets aankoopt.
Wil je een studentenkorting en ben je je studentenkaart vergeten? Gebruik hiervoor de studentenkaart in digitale vorm.Ben je je studentenkaart kwijt?
Je kan een nieuwe aanvragen mits betaling van €5. Stuur hiervoor een mailtje naar sa@odisee.be.Is je studentenkaart gestolen?
Mail het bewijs van aangifte van diefstal dat je kreeg van de politie naar sa@odisee.be en we bezorgen je een nieuwe.